Frågor & svar
Här nedan hittar du svar på vanliga frågor man kan ha som hyresgäst eller bostadssökande hos oss:
HYRA/BETALNING:
Hur får jag min hyresavi?
Du får dina hyresavier för tre månader i taget i brevlådan tillsammans med vårt brev Hej Hyresgäst.
Kan jag betala med autogiro?
Ja, det enklaste är att teckna ett medgivande elektroniskt via din internetbank. Om du istället vill ha en pappersblankett, kan du kontakta Agneta Johansson på 0520-49 41 00 eller agneta.johansson@edethus.se
Vad händer om jag inte betalar hyran i tid?
Du kommer att få en betalningspåminnelse från oss, med påminnelseavgift.
Kan jag delbetala min hyra?
Du behöver kontakta oss.
Jag behöver uppskov på hyran – hur gör jag?
Du behöver kontakta oss.
Jag har fått kravbrev från inkasso – vad gör jag?
Du behöver betala fakturan så snart som möjligt för att undvika ytterligare påminnelser och avgifter från inkassobolaget.
Vad händer om det inte finns pengar på kontot när hyran ska dras på autogirot?
Banken kommer att försöka dra pengar en gång till nästa dag, så se till att du har pengar på kontot då. Annars får du en betalningspåminnelse från oss, med påminnelseavgift.
Får jag en hyresavi även om jag har autogiro?
Ja, på Mina Sidor finns alltid aktuell hyresavi.
Kan jag få min hyresavi på mejl?
Ja. Kontakta kundtjänst på 0520-49 41 00.
FELANMÄLAN:
Hur gör jag en felanmälan?
I första hand oavsett tid på dygnet önskar vi att ni felanmäler HÄR på vår hemsida, en så kallad webbfelanmälan.
I andra hand kan ni även nå oss via e-post och telefon.
Felanmälan dagtid 08:00–10:00: Ring 0520-49 41 19, eller skicka e-post till felanmalan@edethus.se.
Hur anmäler jag akuta fel på kvällar och helger?
Vid akuta utanför kontorstid ring 0520-49 41 28.
Vad räknas som akut felanmälan?
Se information under fliken ”Felanmälan” på vår hemsida.
När blir min felanmälan åtgärdad?
Du kommer att få besked om åtgärd av oss inom 24 timmar från det att felet anmälts.
FLYTTA IN:
Innan du flyttar in – tänk på att:
- Teckna hemförsäkring
- Teckna el-abonnemang
- Teckna internet-abonnemang (När det gäller TV ingår Telia-lagom i din hyra)
- Adress ändra på Skatteverket.se (Den som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd där. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret på ditt kontrakt.)
Telefonnummer:
Vattenfall: 020-82 00 00
Hjärtums el: 0520-47 05 70
Telia: 90 200
Hur gör jag för att teckna elavtal?
Du väljer själv elleverantör.
Var hämtar jag mina nycklar?
Nycklar hämtar du hos EdetHus på Stenhusvägen 3 i Göta.
Kan någon annan hämta ut mina nycklar?
Ja – men då krävs det en fullmakt samt id-handlingar från både hyresgäst och ombud.
Vi kan tillhandahålla en korrekt fullmaktsblankett.
Vad gör jag om min lägenhet inte är ordentligt städad när jag ska flytta in?
Kontakta oss.
Jag är nyinflyttad och får inte igång min tv, hur gör jag?
Vid frågor eller problem med internet/tv, vänligen kontakta Telias support på telefonnummer 90 200.
HYRA OCH BO:
Hur gör jag för att söka en lägenhet hos er?
Du behöver gå med i vår bostadskö, vilket du gör på Mina Sidor. Förnyelse av intresseanmälan måste göras var sjätte månad, annars försvinner din köplats.
Jag behöver en lägenhet akut, kan man få förtur då?
Nej – vi har inga förturer. Om man är i akut behov av lägenhet får man i första hand vända sig till socialtjänsten i kommunen.
Vem har rätt till förtur?
Vi har inga förturer, men VD har mandat att i vissa fall bevilja förtur.
Hur många lägenheter kan jag göra intresseanmälningar på?
Du kan göra max tre intresseanmälningar samtidigt.
Kan jag hyra lägenhet för mitt barn?
Nej.
Får jag ha husdjur i lägenheten?
Ja.
Får jag har en inneboende?
Ja.
Kan jag byta min lägenhet?
Ja, men du måste ha haft din befintliga lägenhet hos EdetHus i minst 24 månader innan du kan göra ansöka om ett byte.
Får jag hyra ut i andra hand?
Ja, men då måste du ha hyresvärdens tillstånd. Olovlig andrahandsuthyrning, liksom om du tar ut för hög hyra, kan leda till uppsägning utan förvarning.
Jag har blivit sambo – får min partner stå med på hyreskontraktet?
Ja, men du måste kontakta oss för att lösa detta.
Hur gör jag om jag behöver en extra nyckel till lägenheten?
Kontakta oss.
Vad gör jag om jag tappat bort min nyckel?
Kontakta kundtjänst på 0520-49 41 00. Är det utanför kontorstid ska du ringa jouren, se fliken ”Felanmälan” om vad som då gäller.
Får jag glasa in min balkong?
Nej.
Får jag lägga golv på min balkong?
Ja, så länge det inte är en fast installation utan lös trall.
Får jag sätta upp markiser?
Ja, men du måste först ha ett skriftligt godkännande från EdetHus.
Vad får jag göra/bygga på min uteplats?
Om man till exempel vill montera markis på balkongen eller bygga skärmtak, altan, staket och liknande på sin uteplats, måste man först ha ett skriftligt godkännande av EdetHus när det gäller byggnation, materialval och kulör.
Material och arbete betalas av hyresgästen och ska utföras fackmannamässigt. När arbetet är klart, ska hyresgästen kontakta EdetHus för besiktning och få ett besiktningsprotokoll på att installationen är godkänd.
Om installationen är bygglovspliktig, ska hyresgästen ansöka om detta hos byggnadsnämnden, samt även stå för kostnaden.
Får jag ha studsmatta eller barnpool på min uteplats?
Ja, för då är det på ditt eget ansvar som hyresgäst. Du får dock inte placera något sådant utanför din uteplats, på EdetHus mark.
Får jag mata fåglar?
Matar man fåglar från sin balkong eller uteplats, är risken stor att fåglarna blir närgångna och uträttar sina behov, smutsar ner markiser, orsakar skador och skapar olägenheter för grannarna. Dessutom lockar fågelmat till sig råttor och möss, och större fåglar.
Hyresgäster får inte använda sin bostad på sådant sätt att störningar uppkommer för grannarna, och alla ska dessutom iaktta sundhet, ordning och gott skick i och utanför huset. Därför vill vi på EdetHus uppmana våra hyresgäster att undvika att mata fåglar på egen hand.
Det saknas persienner i mina fönster – ingår inte det i hyran?
Nej, endast om de redan är installerade sedan tidigare.
Vilken temperatur ska det vara i min lägenhet?
Våra bostäder ska hålla en temperatur på 18-22 grader, normalt är det 20 grader som är en optimal temperatur. Om vädret slår om hastigt med stora gradskillnader (särskilt vår och höst), kan det dock ta lite tid för värmesystemet att justera sig. Läs mer HÄR om hur du kan göra om lägenheten upplevs kall.
Vilka tv-kanaler ingår i min hyra?
Telias lagom-paket. Vill man ha fler kanaler kontaktar man Telia.
Mitt internet fungerar inte – vad gör jag?
Vid frågor eller problem med internet/tv, vänligen kontakta Telias support på telefonnummer 90 200.
Jag får inte in några kanaler på tv:n – vad gör jag?
Vid frågor eller problem med internet/tv, vänligen kontakta Telias support på telefonnummer 90 200.
Får jag sätta upp parabol på balkongen/fasaden?
Nej.
Ingår parkeringsplats i hyran?
Nej – parkeringsplats ingår inte i hyran utan hyrs separat via eget avtal. Vid frågor kontakta kundtjänst.
Finns det laddstolpar för elbilar?
Nej, inte i nuläget.
Har ni husvagnsplatser?
Nej.
Kan man beställa tillval till lägenheten?
Ja, se information under fliken ”Hyresgäster” på hemsidan.
Får jag ändra om i min lägenhet?
Ja, det får du göra – till en viss gräns, och det måste vara fackmannamässigt gjort. HÄR kan du läsa om vad du får göra, och hur.
Får jag grilla på balkongen?
Ja, men du får endast använda elgrill. Glöm inte att visa hänsyn till dina grannar!
Får jag röka på balkongen?
Ja, men ta hänsyn till dina grannar.
Min granne röker och det kommer in rök i min lägenhet – vad kan jag göra?
Det bästa är att tala med rökaren, och be hen röka någon annanstans. Om problemen kvarstår – kontakta oss.
Vad ska jag göra om min granne stör?
Prata med din granne. Om det inte hjälper – hör av dig till oss. Är det störningar utanför kontorstid ska du kontakta jouren på telefon 0520-49 41 28.
Jag är orolig för att min granne mår dåligt/inte har det bra – vad ska jag göra?
HÄR har vi samlat råd och tips om vad du kan göra.
Vad gör jag om jag fått ohyra i lägenheten?
Kontakta oss snarast!
FLYTTA UT:
Hur säger jag upp min lägenhet?
Uppsägning sker via Mina Sidor. Uppsägning av lägenhet ska inkomma senast den sista vardagen i månaden, och det är tre kalendermånaders uppsägningstid.
Vid dödsbo då uppsägning inkommer inom trettio dagar efter dödsfallet, är det en kalendermånads uppsägningstid, annars gäller tre kalendermånader.
Om du har garageplats eller parkeringsplats måste du även säga upp dessa.
Utflytt sker senast kl. 12:00 den dag hyresavtalet går ut.
Inträffar den på en helgdag sker utflytt nästkommande vardag om inte annat har överenskommits med hyresvärden.
Hur lång uppsägningstid har jag?
Tre månader
Jag vill flytta ut tidigare – kan ni förkorta min uppsägningstid?
I vissa fall kan detta vara möjligt, men du behöver kontakta oss.
Två personer står på kontraktet, men det är bara en av oss som ska flytta. Hur gör vi?
Den som flyttar måste säga upp sin del av kontraktet.
Vad kontrollerar ni på besiktningen?
I anslutning till flytten görs två lägenhetsbesiktningar, en förbesiktning och en avflyttningsbesiktning.
Tid för förbesiktning bokas när du säger upp din lägenhet. Vid förbesiktningen kontrollerar vi att det som tillhör lägenheten är på plats, att det inte finns märken eller skador och att lägenheten inte har utsatts för ett onormalt slitage.
Eftersom lägenheten fortfarande är möblerad kommer vi att fråga om det finns några skavanker bakom exempelvis skåp eller under mattor. Kontrollera din lägenhet innan besiktningen så att du kan svara på denna fråga.
När förbesiktningen är klar informeras du om eventuella brister och vad som ska vara åtgärdat inför avflyttningsbesiktningen.
Avflyttningsbesiktning
Tid för avflyttningsbesiktning bokar du själv. Alla utrymmen som tillhör lägenheten ska vara slutstädad vid denna besiktning, inklusive förråd, balkong och eventuellt garage. Som hyresgäst blir du ersättningsskyldig enligt Sveriges Allmännyttas prislista om följande upptäcks i avflyttningsbesiktningen:
- Att det inte är fullgott städat eller saknas utrustningsdetaljer som tillhör lägenheten
- Att nya skador har uppstått efter förbesiktningen
- Att lägenheten har skador som inte har åtgärdats trots information vid förbesiktningen
- Att lägenheten har skador som vid förbesiktningen exempelvis har varit dolda bakom skåp eller under mattor
Vem kontaktar jag om ni har synpunkter på besiktningen?
Den som gjort besiktningen.
Vad händer med bostadsanpassning/hjälpmedel när jag flyttar?
Efter att hyresgäst med bostadsanpassning flyttar ut, har kommunen skyldighet att återställa lägenheten. Du behöver alltså kontakta kommunens biståndsbedömare.
Visa din lägenhet
När du sagt upp din lägenhet måste du enligt hyreslagen vara beredd på att lägenheten ska visas för personer som får erbjudande om att flytta in efter dig. Vi tar kontakt med dig för att komma överens om en tid som passar.
Flyttstäda hela lägenheten
Lägenheten ska städas mycket noggrant innan du lämnar tillbaka nycklarna. Du måste till exempel putsa alla fönster, städa bakom spisen, rengöra ugn och köksfläkt, frosta av frysen och rensa golvbrunnen. Om lägenheten inte är tillräckligt städad kan du behöva betala för städkostnaden i efterhand.
Följ vår checklista, som du hittar i din BoPärm.
Var lämnar jag in mina nycklar?
Nycklarna ska lämnas senast kl. 12.00 första vardagen efter att hyresavtalet gått ut, och du lämnar dem hos oss på EdetHus, Stenhusvägen 3 i Göta.
Alla utkvitterade nycklar måste lämnas tillbaka när du flyttar! Det gäller även nycklar till exempelvis förråd, tvättstuga och motorvärmare. Om inte alla nycklar lämnas in kan du bli skyldig att betala vad det kostar för EdetHus att byta lås.